Sunday, November 15, 2009

HILANGNYA SEBUAH TAKHTA


Oleh : Setanggi Pawana

Salam pena pembuka bicara kali ini. Setelah berhempas pulas mendepani pelbagai masalah dancabaran dari awal tahun, akhirnya kita dapat sama-sama berdiri di puncak arena tahun 2009. Kehidupankita selaku hamba Allah SWT tidak pernah lekang dari ujian, samada besar atau kecil ia adalah satubentuk pentarbiahan untuk mematangkan diri dalam menyelusuri alam kehidupan. Dalam hal ini kitaperlu menggunakan nilai keimanan dan kebijaksanaan akal manusia supaya tidak terjerumus ke lembahkehinaan.

Pernahkah kita terfikir di benak hati insani, adakah manusia lain lebih baik daripada kita atau sebaliknya? Adakah mereka menghadapi masalah yang sama dengan masalah kita? Paparan kali ini ingin menyingkap sikap dan masalah yang berlaku di sekeliling kita tentang pergolakan rumah tangga yang berlaku di bumi Malaysia. Bagi tatapan kita bersama, baru-baru ini salah sebuah media massa di Malaysia telah memaparkan kisah yang dianggap penting selaku orang yang berilmu. Kisah ini amat menyedihkan bagi pembaca yang merasakan dirinya perlu mengubah keadaan untuk menjadi lebih baik.

Seorang suami telah diberi mandat dan pentaklifan oleh Allah SWT untuk mengendalikan sebuah takhta kerajaan yang cukup besar. Pentaklifan ini bukanlah suatu tugas yang dianggap mudah serta enteng oleh golongan suami. Namun demikian, sebilangan suami mengambil jalan mudah tanpa rasa tanggungjawab terhadap isteri dan anak- anak.

Perkahwinan yang dianjurkan oleh Islam bukanlah semata-mata mengucapkan lafaz ijab dan qabul untuk mendapatkan ikatan yang sah antara lelaki dan perempuan tetapi hendaklah menguasai ilmu perkahwinan secara mendalam di sisi syara’. Sebilangan besar pada hari ini meletakkan perkahwinan adalah adat atau tradisi masyarakat melayu dan yang lebih parah hanya untuk menutup mulut dari orang berkata-kata tentang hubungan sumbang mereka. Allah SWT telah berfirman di dalam surah An-Nisa' yang bermaksud :

" Hai manusia, bertakwalah kepada Rabbmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu. dan daripadanya Allah menciptakan isterinya, dan daripada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perermpuan yang banyak .Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (memakai) nama -NYA kamu saling meminta satu sama lain dan peliharalah hubungan sillaturrahim. Sesungguhnya Allah sentiasa menjaga dan megawasi kamu."

Mohonlah dijauhkan dari mendapat suami atau isteri yang tergolong dari golongan yang jahil lagi menyesatkan. Kes yang telah difailkan di mahkamah syariah Malaysia pada bulan ini berkaitan dayusnya seorang suami dan derhakanya seorang isteri. Kejadian ini berlaku di ibu kota Kuala Lumpur dan benar-benar terjadi. Sepasang suami isteri yang telah berkahwin lebih daripada setahun tidak dikurniakan anak. Namun, itu bukanlah permasalahan yang dihadapi oleh mereka.Si suami hanya menggoyang kaki di rumah telah memaksa isterinya mencari nafkah di luar. Apabila isteri pulang dengan tangan kosong akan dipukul dan ditampar sehingga cedera. Malangnya, nafkah yang dicari tidak diambil kira tentang halal dan haramnya malah si suami menyarankan isteri tersebut melacurkan diri untuk mendapatkan wang yang lumayan dan segera. Dalam masa yang sama, suami memiliki kekasih lain untuk dibawa ke hulu ke hilir tanpa hubungan yang sah.Suami tadi tidak akan membawa kekasihnya ke rumah bahkan memberi keizinan kepada isterinya bersama dengan kekasih atau lelaki lain di luar.Syarat yang diletakkan oleh suami ialah tidak membawa mana-mana kekasih untuk menginap di rumah mereka berdua,cukup hanya di luar rumah sahaja.

Suatu hari, mereka kesempitan wang dan memerlukannya dengan segera. Si suami menyuruh isterinya melakukan hubungan zina dengan lelaki lain, dalam masa yang sama merakamkan videountuk dijual di pasaran gelap. Setelah bergelumang dalam kancah kemaksiatan, isteri tersebut mula sedar lalu mengajak suaminya untuk kembali ke pangkal jalan tetapi ajakan tersebut seperti mencurah air ke atas daun keladi. Isteri dimarahi di atas timbulnya kesedaran tersebut dan mengambil jalan tengah untuk bercerai.

Kasih sayang sebagai suami terhadap isterinya langsung tidak diendahkan apatah lagi didikan agama yang sewajibnya diberikan. Inilah kebodohan yang berlaku dalam masyarakat kita hari ini yang berlanjutan tanpa kawalan daripada pihak yang berkuasa.

Suami isteri dalam perkahwinan masing-masing mempunyai hak dan peranannya. Pergolakan rumah tangga yang berlaku bukan hanya dari pihak suami malah pihak isteri. Sebilangan kes yang melibatkan hubungan suami isteri adalah berpunca dari isteri. Kejadian yang benar-benar berlaku ini perlulah menjadi iktibar kepada kaum isteri yang memegang tampuk sayap kiri dalam keluarga. Percaya atau tidak ia benar-benar berlaku. Sepasang suami isteri yang telah menjalani alam rumah tangga lebih kurang 3 tahun telah dikurniakan 2 orang cahaya mata. Mereka tinggal di kawasan perumahan di ibu kota. Perkahwinan yang didirikan atas dasar suka sama suka selepas tamat pengajian di salah sebuah universiti di timur tengah. Pada akhir zaman ini, masyarakat hilang pertimbangan walaupun mempunyai ijazah dan pangkat yang tinggi. Tahap pemikiran makin cetek dan dengkil untuk menimbang yang hak dan batil.

Kederhakaan seorang isteri terhadap suaminya telah diketahui oleh penduduk kawasan tersebut. Si suami terlampau berlembut dan memberi muka terhadap isterinya sehingga suami dipukul dan ditampar oleh isteri di khalayak ramai. Jiran sebelah rumah kerap kali mendengar isterinya meninggi suara apabila bercakap dengan suaminya. Kerana sayangkan anak-anak, suami masih mahu mempertahankan hubungan perkahwinan mereka walaupun diperlakukan sebegitu rupa. Suami tidak pernah melawan apabila dipukul sehingga cedera. Isterinya menjadi lebih berani apabila tindakan bodoh suaminya yang mendiamkan diri tersebut. Ini adalah kedayusan suami dalam memegang takhta raja dalam keluarga kerana tidak mengenal erti kasih sayang yang hakiki dalam perkahwinan. Islam telah menjelaskan berkenaan cara mendidik dan mengajar para isteri dalam rumah tangga.

Antara punca utama keruntuhan akhlak pemuda pemudi masa kini ialah kegoyahan institusi kekeluargaan yang dibina. Anak-anak yang lahir dari keluarga yang mendapat rahmat Allah SWT akan menjadikan masyarakat yang terancang serta berkualiti. Semoga kisah-kisah yang dipaparkan kali ini menjadi titik permulaan untuk golongan lelaki dan perempuan melakukan perubahan diri kepada yang lebih baik demi memastikan keharmonian rumah tangga. Memadailah bagi kita menyingkap sirah Rasulullah SAW, moga menjadi nakhoda pelayaran keluarga panduan hidup kita.