Friday, May 22, 2009

SUSAHKAN MENJADI PEREMPUAN

Pernah atau tidak kalam ini terlintas dihati? Tentunya ada dikalangan perempuan yang pernah berfikir sedemikian. Menjadi perempuan terlalu banyak perkara yang perlu dijaga. Suara perempuan adalah aurat, seluruh jasadnya adalah aurat kecuali muka dan tapak tangan sahaja, perempuan tidak boleh berbicara dengan suara yang halus dan menggoda dengan si lelaki, perempuan tidak boleh berjalan dengan lenggang-lenggok malahan jika boleh biarlah perempuan tidak dipandang oleh lelaki apabila dia berada di jalanan. Segalanya berkenaan perempuan perlu dititik beratkan sehinggakan emosi perempuan pun perlu dirai jagakan.

Susahkan menjadi perempuan, apabila usia menjengah baligh, si ibu dan ayah mulai risau anak perempuannya kian membesar dan nanti semakin menjadi perhatian si lelaki. Tambahan pula apabila si anak perempuan berada jauh dari pandangan mata ibu dan ayah, bergantung harap pada Allah Taala sahaja. Si anak perempuan seperti layang-layang yang terputus talinya, hilang tempat perlindungan hanya yakin dan percaya pada teman-teman sekeliling selain tawakkal kepada Allah Taala.

Susahkan menjadi perempuan, apabila sudah dipinang orang, segala makan pakai dan kehidupan si suami semuanya perlu dibuat dan diuruskan oleh si isteri. Si suami yang semasa bujangnya pandai menguruskan diri, apabila sudah berkahwin isteri sahajalah yang diharapkannya. Aduhai manja dan senangnya si suami.

Susahkan menjadi perempuan, apabila lahirnya anak, si ibu jugalah yang lebih risau dan prihatin terhadap anaknya. Si bapa tidur berdengkur tetapi si ibu bersengkang mata menenangkan anak yang menangis malam. Si anak pula sudah bijak bau ibunya sahaja yang dihendakkannya. Semakin senanglah si bapa.

Susahkan menjadi perempuan, setiap peringkat usia perempuan jugalah yang kena. Kalau tiada perempuan di dunia ini mungkin tidak senang hidup lelaki. Tidak ceria hidup kumbang tanpa kumtuman bebunga.

Akan tetapi wahai sekalian perempuan, mengapa Allah menjadikan sedemikian?
Nyata Allah menjadikan perempuan sesuai dengan fitrahnya. Seawal usia baligh dijaganya supaya dapat mengelakkan dari terjadinya gejala sosial akibat perempuan yang buruk akhlaknya. Tidak pandai menjaga diri sehinggakan lelaki-lelaki jahat terpedaya olehnya.
Si isteri yang berkorban hanya untuk suami yang memberikan nafkah dan perlindungan untuknya, Allah dan Rasul-Nya menjanjikan rahmat dan syurga untuk si isteri seperti firman Allah Taala di dalam surah An-nisa' (ayat 34):

فالصالحات قانتات حافظات للغيب بما حفظ الله
" Maka perempuan-perempuan yang solehah itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya) dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama dengan pemeliharaan Allah dan pertolongannya."

Syurga bagi isteri adalah pada suaminya, bertepatan dengan hadis Nabi SAW :

فانظرى اين انت منه؟ فانما هو جنك ونارك

" Fikirkanlah dimana kamu hendak berada, letakkan dirimu disisinya, kerana sesungguhnya dia (suamimu) adalah syurgamu dan nerakamu."

Apalah sangat pengorbanan dan titik peluh isteri kepada suami jika dibandingkan dengan ganjaran syurga Allah Taala buat si isteri yang taat, pahala yang besar memerlukan pengorbanan yang besar juga.

Si ibu pula dengan fitrahnya lemah-lembut,mengambil berat dan penyayang itu, pastinya pengorbanan yang sedemikian mendapat ganjaran pahala yang cukup hebat dari Allah Taala. Seperti maksud sabda Nabi SAW :

" Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan."

Dalam hadis Nabi SAW yang lain juga ada menyebut yang bermaksud :

" Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah SWT."

Maka beruntunglah anda menjadi perempuan, mudah mendapat pahala, hanya perlu ikuti sahaja telunjuk Allah dan Rasul-Nya, pasti syurga menanti dengan seluas-luas kenikmatan.