Saturday, June 20, 2009

GELARAN "ISTERI" DI DALAM AL-QURAN

Sesungguhnya Allah SWT telah memberikan kepada wanita keistimewaan yang terlalu banyak. Ini menunjukkan betapa kasihnya Allah SWT kepada kaun Hawa. Tidak ada satu pun agama di dunia ini yang memberikan banyak keistimewaan kepada kaum wanita selain daripada agama Islam.Sesungguhnya tiada mana-mana ajaran atau ideologi atau agama lain yang memberi layanan dengan sebegitu baiksebagaimana Islam melayan wanitanya.Malah seandainya seluruh wanita yang cerdik pandai, beharta, dan berkuasa di seluruh dunia ini bergabung untuk menambah hak dan pengiktirafan buat mereka, pasti mereka tidak akan mencapai taraf kemuliaan serta layanan baik seperti yang Allah SWT tawarkan buat seorang wanita di dalam agama Islam.Hakikatnya betapa kasihnya Allah SWT kepada wanita.

Bagaimanapun, ramai wanita yang tidak memahami hal ini dan tertipu oleh nafsu sendiri. Mereka rasa terkongkong dengan amalan atau larangan tertentu ke atas wanita Islam seperti penutupan aurat, larangan bergaul bebas, poligami, dan sebagainya. Mereka menganggap peraturan-peraturan dan amalan-amalan ini sangat menindas wanita. Walhal kalau dikaji setiap satu amalan atau larangan itu, mudah sahaja untuk melihat hikmah dan kebaikannya kepada kaum wanita itu sendiri.Melihat apa yang diperjuangkan oleh pejuang-pejuang hak wanita ialah sebolehnya mereka tidak mahu sebarang sekatan dikenakan ke atas mereka. Tentulah ini tidak muhasabah, sedangkan manusia sendiri banyak membuat peraturan serta larangan itu dan ini atas alasan hendak menjaga keselamatan diri atau masyarakat awam. Allah SWT sebenarnya sangat kasih kepada dan memulaikan kaum wanita. Segala suruhan dan larangan yang Allah SWT kenakan ke atas kaum wanita semata-mata untuk keselamatan dan kebaikan dirinya dan masyarakat, sekali-kali tidak untuk menyusahkan mereka. tetapi atas alasan dan hujah apa dakwaan ini dibuat?. Mari kita lihat antara pengiktirafan yang diberikan oleh Allah SWT kepada wanita,sama ada secara langsung ataupun tidak.

Gelaran "Isteri" Di Dalam Al-Quran

Perkataan yang Allah SWT gunakan di dalam al-Quran untuk menunjukkan suami atau isteri adalah perkataan yang sama, sedangkan dalam bahasa-bahasa yang lain, perkataan untuk suami dan perkataan untuk isteri menggunakan dua perkataan yang berbeza. Sebagai contoh di dalam Bahasa Inggeris, perkataan untuk suami adalah "husband" dan untuk isteri adalah "wife". Tetapi di dalam al-Quran, suami dan isteri tidak disebut dalam dua perkataan yang berbeza. Hanya satu perkataan yang digunakan iaitu "zauj" yang bermaksud pasangan. Islam melihat suami dan isteri adalah pasangan, juga pelindung buat yang lain. Mereka dilihat sebagai sepasang, bukan berasingan.

Apabila kita mengatakan sepasang kaca mata, sepasang stokin, atau sepasang baju, tentulah kita menganggap semua itu adalah setara dan tidak dapat dipisahkan di antara satu sama lain. Dan sudah tentulah kita tidak menganggap bahawa stokin kanan lebih hebat daripada stokin kiri atau kaca mata kanan lebih baik daripada kaca mata kiri. Begitulah perumpamaan sepasang suami isteri di dalam Islam seperti yang tercatat di dalam al-Quran. Namun, gelaran "zaujh" ini hanya diberikan kepada isteri yang beriman. Bagi isteri yang tidak beriman, mereka tidak disebut "zaujh". Contohnya isteri Nabi Luth dan isteri nabi Nuh a.s. Di dalam al-Quran mereka disebut "imraah" kerana isteri sedemikian tidak dianggap pelengkap mahupun pelindung kepada suaminya.


Syurga Di Bawah Telapak Kaki Ibu

Adakah wanita tidak berasa mulia dengan kenyataan ini, yang terkandung dalam salah sebuah hadith Rasulullah? Mengapa Rasulullah SAW memilih perkataan "di bawah telapak kaki" dan tidak "di dalam tangan" atau "di sisi" seorang ibu? Sudah tentu ini mengambarkan sangat mulianya seorang wanita di dalam Islam. Seorang yang beriman, tentu akan memandang mulia, menghormati, membela, dan berlumba-lumba untuk berkhidmat dan menghambakan diri kepada ibunya dengan syarat segala yang dibuat itu tidak melanggari syariat. Tidakkah beruntung menjadi seorang ibu di dalam Islam? Dia tidak akan terbiar dan dipinggirkan, malah akan sentiasa dibela, dihormati, dan dimuliakan oleh anak-anaknya.


Bahagian Tubuh Wanita yang Dianugerahkan Nama yang Mulia.

Dalam tubuh wanita, ada satu bahagian yang diberi nama yang begitu mulia iaitu rahim. Perkataan ini diambil daripada nama Allah SWT yang bermaksud "Maha Penyayang". Sudah tentu Allah SWT tidak akan memberikan nama yang semulia ini kepada sesuatu yang hina di sisi-Nya. Sudah tentu Allah SWT akan memilih sesuatu yang mulia, juga untuk dianugerahkan nama yang begitu mulia. Rahim inilah yang merupakan penghubung kepada makhluk. Di dalam rahimlah, wanita menjaga ciptaan Allah SWT dan memberi makan kepada apa yang Allah SWT telah ciptakan. Kaum wanita sepatutnya merasa sangat malu kepada Allah SWT kerana Dia telah memberi penghargaan yang begitu tinggi kepada mereka. Siapa dapat menafikan kepentingan rahim bagi kewujudan manusia? Anugerah rahim kepada wanita sebenarnya sudah cukup membuktikan betapa mulianya wanita di sisi Allah SWT.

Begitu Maha Pemurah dan Maha Pengasih Allah SWT kepada golongan yang sering dianggap lemah dan terpinggir ini! Seandainya wanita Pejuang hak asasi wanita itu mengetahui betapa banyak kemuliaan dan ganjaran yang Allah bagi kepada seorang wanita mukminah, pastilah mereka akan meninggalkan perjuangan mereka itu. Tidak ada apa-apa lagi hak yang perlu diperjuangkan oleh seorang wanita mukminah. Apa yang Allah SWT tawarkan dan berikan itupun sudah terlalu banyak nikmatnya.